מאמרים בנושא רשלנות רפואית

< חזרה לרשימת מאמרים

רשלנות בטיפול בקטינים- תסביב האשך

מי מאיתנו לא יודע איך זה מרגיש כשילדנו חולה. אנו דואגים וחרדים לו וכל תסמין חריג שמופיע אנו ממהרים לסור איתו לרופא על מנת שייתן לו את הטיפול המיטבי וימצא מזור לבעיה. לעיתים, חרף מאמצינו הרבים להגיע הכי מהר לרופא על מנת לתת לילדנו את הטיפול הטוב ביותר, הרופא לא עושה את אשר הוא מחוייב ואנו חוזרים עם ילדנו ללא פיתרון לבעיה ולעיתים אף עם בעיה חמורה עוד יותר.

מקרה כגון זה קרה ל-ש’ הפעוט ולהוריו. כשהיה ש’ בן שלוש, החל ש’ לסבול לפתע מכאבי בטן עזים. בשל הכאבים של הפעוט מיהרו הוריו להביאו למרפאה לרפואה דחופה. רופא שקיבל את ש’ עשה לו בדיקה גופנית קצרה וקבע כי ש’ סובל מתפליט בגרון, מה שנשמע להורים מוזר ביותר לאור העובדה שהתלוננו כי הוא סובל מכאבי בטן (!). חרף תלונות ההורים, נתן לו הרופא מרשם לאנטיביוטיקה ושחרר אותו הביתה. בשעות הלילה המשיך ש’ הקטן לסבול מכאבי בטן שהלכו והחריפו, ולכן מוקדם בבוקר הביאו אותו הוריו למרפאת קופת החולים בה הוא מבוטח, בניסיון נוסף למצוא מזור לבעיה. ש’ נבדק על ידי רופאה אשר קבעה כי אינו סובל משום דלקת בגרון, והורתה להורים להפסיק עם האנטיביוטיקה. יחד עם זאת, קבעה הרופאה כי היא לא מוצאת שום בעיה משמעותית, ולכן גם היא שחררה אותו הביתה ללא כל בדיקה מעמיקה או טיפול.

כעבור יומיים, כאשר כאבי הבטן לא פסקו, פנו ש’ והוריו שוב למרפאת קופת חולים, שם נבדק על ידי רופאה אחרת. לאור תלונות ההורים כי ש’ סובל מכאבי בטן עזים מזה כמה ימים, ישר בדקה הרופאה את שק האשכים של הפעוט והבחינה באודם באשך ובנפיחות ניכרת. לאור הממצא הופנה ש’ בדחיפות לחדר מיון בבית החולים, שם אובחן תסביב של האשך, אשר בשל חוסר הטיפול גרם לנמק אשר הצריך כריתה של האשך השמאלי וקיבוע האשך הימני.

 

בעקבות המקרה הגישו הוריו של ש' תביעה כנגד המרפאה וקופת החולים. בכתב התביעה טענו התובעים כי הן בביקורו במרפאה והן בביקורו בקופת החולים, לא ביצעו הרופאים שום בדיקה של האשכים, דבר שהיה מתבקש בנסיבות. לו היתה מבוצעת בדיקה של האשכים, כך נטען, היה ניתן לאבחן את התסביב של האשך ולהצילו עוד בטרם נגרם נמק.

מנגד, הגישו הנתבעים כתב הגנה במסגרתו טענו כי לא היתה כל רשלנות במהלך הטיפול ב-ש' וכי התסביב נגרם לאחר ביקוריו במרפאה ובקופה.

בפסק דין שניתן ביום 27.3.12, קיבל בית המשפט את תביעת התובעים וקבע כי הרופאים במרפאה ובקופת החולים התרשלו בכך שלא בדקו את אשכיו של הפעוט חרף תלונותיו על כאבי בטן עזים. בדיקת האשכים, כך נקבע, היא בדיקה המתחייבת בנסיבות בהן מופיע קטין עם תלונות על כאבי בטן עזים, בדיקה אשר יישומה אינו קשה וכרוך בבדיקה קצרה אשר לוקחת מספר שניות בלבד. לו היתה מבוצעת בדיקה כזו, קבע בית המשפט, היה ניתן לגלות את תסביב האשך ולמנוע את החסימה באספקת הדם לאשך כפי שארעה בפועל.

לאור זאת, ולאור הנזק הנפשי אשר ייתכן והקטין יסבול ממנו בעתיד בשל העובדה כי יש לו אשך אחד, יש לפצות את התובעים בסכום של כ-350,000 ₪, סכום הכולל שכר טרחת עו"ד והוצאות.

 

לעיון בפסק הדין המלא: ת.א 6218/05

רשלנות רפואית